Groep 1-2

Welkom in de kleutergroep

Naar het museum.

Het laatste thema van het jaar is Museum. In Wijk bij Duurstede hebben wij museum Dorestad. In dit museum kan je bekijken hoe de mensen vroeger in de één van de belangrijkste handelsplaatsen Dorestad woonden. Archeologen hebben veel mooie vondsten gedaan die nu in dit museum te bewonderen zijn. Natuurlijk moesten wij met alle kleuters dit museum bezoeken. De kans om een uurtje archeoloog te zijn, konden we niet laten lopen. De mensen van het museum konden heel boeiend over de oude tijd vertellen. Er was een huis nagebouwd zodat we ons konden verbazen hoe knap de mensen vroeger voor zichzelf konden zorgen.  Vervolgens gingen de helmen op en zochten we naar scherven die we vervolgens weer aan elkaar probeerden te plakken. Op de computer konden we verschillende materialen determineren. Sommige waren wel meer dan 2000 jaar oud. We maakten allemaal een pot van klei, net zoals vroeger werd gemaakt. Bij het afscheid kregen we allemaal een scherf uit oudere tijden.  Alle kleuters willen later archeoloog worden. 

 

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Museum

Op school hebben we ook een archeologisch museum nagebouwd. Achter de schermen kunnen de archeologen hun werk doen: schoonmaken, samenvoegen, wegen en bepalen wat het kan zijn. In het museum worden bordjes met inlichtingen gemaakt. Daarnaast liggen er fossielen. Weten we waar die fossielen van zijn? We hebben materiaal van museum Dorestad gekregen om het museum nog echter te maken. In het museum is ook een winkel kunnen er toegangskaartjes gekocht worden. Er is een kleine bibliotheek waarin de kinderen boekjes kunnen bekijken over opgravingen. Naast de werkzaamheden als archeoloog leren de kinderen ook nog tellen, wegen, meten, met geld omgaan, sorteren en teksten schrijven. Het valt op hoe betrokken de kinderen zijn en wat een rust er heerst in het museum.     Archeologisch museum De Horn is een groot succes. 

 

 

 

 

Restaurant

We zijn gestart met het thema Restaurant met een heus pannenkoekeneethuis op school. Ouders en leerkrachten in de rol van ober, serveerster, gastvrouw en kok zorgden voor een gezellige en heel lekkere middag. De kinderen konden een pannenkoek en wat te drinken bestellen van het menu. De ober nam dit op, gaf dit door aan de keuken waar bereid werd en serveerde vervolgens uit. En dat was zo lekker dat veel kinderen nog wel meer pannenkoeken lustten.

Inmiddels hebben we veel geleerd over de woordenschat, alle taken in een restaurant, de tafel dekken (het servies en het bestek op de juiste plek)  en hoe je je moet gedragen in een restaurant.

 

Op donderdag kwam kok Fleur op school om met enkele kinderen eten te bereiden. Voor elk kind was er een prachtig opgemaakt bordje met hapjes. Daarnaast hebben we ook gerekend met appelsap (inhoud) en rozijnen (verdelen).

Kortom dit thema is niet alleen heel leuk maar vooral ook heel lekker.

Pietendag

Dinsdag 27 november vierden we weer de jaarlijkse Pietendag op de Horn. Veel kinderen kwamen enthousiast als Pietje verkleed naar school.

Er stonden 8 activiteiten op het programma. Er zijn mutsen gemaakt, spelletjes gedaan,  een kunstwerk gemaakt n.a.v. een Sinterklaasliedje en ook een Sinterklaasboek voorgelezen. We zijn ook voor het eerst in de Pietenbakkerij geweest. Daar mogen we de komende week nog een aantal keer pepernoten en chocoladeletters maken en inpakken. Want Sint heeft onze hulp nodig met strooigoed maken. De bakpieten hebben immers de snoeperitus en kunnen nu hun werk niet doen.

Heel veel (groot)ouders hebben ons geholpen om van de ochtend een echt feest te maken. Samen hebben we er weer een echt feest van gemaakt.

 

 

Speuren en verzamelen in het bos.

Bij de start van ons nieuwe thema ‘Herfst, speuren en verzamelen’ zijn we donderdag 4 oktober met alledrie de groepen naar het kasteelbos geweest.

Wat hoor je in een bos

Wat  hoor je in een bos als je je ogen en je mond dicht hebt? Wat zie je als je heel goed om je heen kijkt? Kan je het laten regenen?

En natuurlijk hebben we heel veel mooie herfstspulletjes verzameld. Onze tassen zaten vol kastanjes, beukennoten, eikels, bolsters, takken, veren en mooie herfstbladeren. De paddestoelen die we gezien hebben, zijn blijven staan. Die hebben we op de foto gezet.

Terug op school hebben we onze schatten bekeken en gesorteerd. Herfstspullen kan je op diverse manieren sorteren. Noten bij noten, bolsters bij bolster etc. Maar ook kan je sorteren per boom, alles van de eik bij elkaar, alles van de kastanje bij elkaar …. Daarna hebben we er nog een aantal rekenactiviteiten mee gedaan.

Van welke heb ik er het meest/minst? Hoeveel kastanjes schat jij dat we er hebben? Hoeveel zijn het er precies? Hoe kan je een grote hoeveelheid het best tellen?

Alle herfstspulletjes liggen nu in de zand/waterbak. We bouwen er schuilplekjes en huizen mee voor de bosdieren.

 

Oudergesprekken

Er zijn een aantal vaste momenten gedurende het schooljaar waarop wij u graag willen spreken. In september vinden de startgesprekken plaats. Hierin staat de kennismaking centraal en worden verwachtingen uitgesproken. In december krijgt uw kind het eerste rapport en houden wij rapportgesprekken. In maart vinden de voortgangsgesprekken plaats. Aan de deur hangen in die periode intekenlijsten. Daarnaast kan er altijd, op verzoek van u of de leerkracht, een gesprek na schooltijd plaatsvinden.

 

De Horn App

Even een korte mededeling of een leuke foto van een activiteit in de klas. Blijf goed op de hoogte van wat wij in de klas doen. Met de Horn-app bent u als eerste op de hoogte van alle dingen in groep 1/2. Meld u nu aan als u dat nog niet heeft gedaan. De codes krijgt u per mail.

Contact
Wilt u iets met ons bespreken dan kunt u contact met ons opnemen na schooltijd of via de mail. Leerkrachten:
1/2a: n.koning@dehorn.nl of
g.vandijk@dehorn.nl
1/2b: j.vanharen@dehorn.nl
c.vanheusden@dehorn.nl
1/2c: a.larink@dehorn.nl of
e.ewoldt@dehorn.nl

Klassenouders:

Een gat in mijn emmer.

 

Deze week lezen we in kleine groepjes het verhaal “Een gat in mijn emmer” van Ingrid en Dieter Schubert.

Het verhaal gaat over Beer die de bloemetjes voor zijn hol water wil geven. Hij gaat op zoek naar iets om water in te doen en vind een emmer met een gat erin. Wat nu te doen? Egel weet raad, ze doen stro onder in de emmer.

 

 

Zou dat een goede oplossing zijn? De kinderen voorspellen de uitkomst en mogen het vervolgens zelf onderzoeken met een emmer, stro en water. En zoals ze al voorspelden, het water stroomt de emmer uit. Hebben zij zelf een goede oplossing? Ze mogen materiaal in en buiten de klas verzamelen om het probleem op te lossen.

 

 

Eerst proberen we het met kastanjes. Daarvan hebben we er immers heel veel van na onze boswandeling. We doen er zoveel kastanjes in dat we de bodem niet meer kunnen zien. Daarna houden we de emmer onder de kraan. Helaas, het water stroomt uit de emmer.

 

 

Vervolgens proberen we het met een herfstblaadje over het gat. Ook dat helpt niet. Zelfs niet als we het blaadje vastplakken met plakband. Het water blijft uit de emmer stromen.

Alleen plakband dan. Dit lijkt even te lukken maar het plakband laat steeds los als er meer water in de emmer komt.

 

 

Een stukje stof dan? Maar nee, ook dat helpt niet.

 

 

 

En dan krijgt Vincent een goed idee, klei. We boetseren het gat helemaal dicht en hoera…… het water blijft in de emmer.

 

 

 

 

We gaan eens lezen of beer en egel ook een oplossing vinden. Ook zij zijn druk met het oplossen van problemen maar oplossen …… Gelukkig gaat het bij hen heel hard regenen. De bloemetjes krijgen zo voldoende water..Beer plukt voor Egel een bosje bloemen om hem te bedanken voor zijn hulp. En waar zet Egel die in??????