Groep 1-2

Welkom in de kleutergroepen

Spark.

 

Het Amsterdam Rijnkanaal is geopend in 1952. Bijna 70 jaar geleden. De kunstenaar Ruud Kuijer is initiatiefnemer van het project Spark. Het doel van dit project is om zes monumentale beelden te plaatsen bij de 6 kruispunten van het Amsterdam Rijnkanaal. Natuurlijk ook bij Wijk bij Duurstede. Reden te over om onze kleuters meer te leren over het Amsterdam Rijnkanaal en deze inspirerende  kunstenaar,.

We opende het project met een lezing van meester Jan. Hij is met leerlingen uit groep 7 en 8 langs het Amsterdam Rijnkanaal gefietst. Vanaf de start in Amsterdam tot Wijk bij Duurstede hebben de leerlingen veel geleerd over het kanaal. Daarnaast hebben zij een bezoekje gebracht aan de kunstenaar.

Natuurlijk kon een bezoek aan de sluizen niet ontbreken. We hebben gezien hoe een boot door de sluizen ging en hebben geleerd waarom sluizen gebouwd zijn.

Op maandag bracht de kunstenaar een bezoek aan de school. Hij vertelde de leerlingen wat zijn inspiratie is voor de kunstwerken.

Daarnaast hebben we natuurlijk ook kanalen gebouwd. Een gezamenlijk project in de zandbak leerde ons dat het heel belangrijk is dat het kanaal recht is en vooral overal ongeveer even diep. In de klas werd in de zandtafel druk gewerkt met zand en vooral water.

Het was een geweldig project. Vraag uw kleuter er eens naar. U zult versteld staan hoeveel uw kind over het Amsterdam Rijnkanaal kan vertellen. We kunnen niet wachten tot het beeld in Wijk bij Duurstede onthult wordt!

 



 

Bezoek schrijfster Mylo Freeman

Donderdag 7 november bracht schrijfster en illustrator Mylo Freeman een bezoek aan onze klassen. Voorafgaand aan het bezoek hebben we een liedje geleerd over het verhaal. Mylo Freeman las haar nieuwste boek “Prinses Arabella in het museum” voor. Één van de schilderijen in het museum is van Piet Mondriaan. Wat een mooie kleuren en lijnen zien we in dat schilderij. Zowel prinses Arabella als de maker van het boek hebben een jurk aan die lijkt op het schilderij. Mylo Freeman laat zien hoe ze de illustraties inkleurt en leert de kinderen over het mengen van kleuren. Elke klas kreeg één van haar mooie tekeningen. We hebben deze tekening boven het verfbord gehangen ter inspiratie voor de kinderen.

🎶Zie je de kastanjes aan de bomen?
Zie je alle eikels op het mos?
Nu is het herfst, de bladeren vallen.
Nu is het herfst in ieder bos! 🎶
 

Speaking and Rhythm Contest

Donderdag 26 september is de jaarlijkse “Speaking and Rhythm Contest” gehouden. Dit is een activiteit waarbij kinderen een voordracht houden in het Engels. Het is één van de activiteiten die we inzetten op de spreekvaardigheid te bevorderen en te laten horen.

In de onderbouw is de “Rhythm Contest” gehouden. Leerlingen van groep 1 tot en met 4 droegen in het Engels een versje, verhaaltje of liedje voor. Het was een verrassing hoe vrij de jongste deelnemers een liedje of versje op het podium deden. De jury was vol lof.

In de bovenbouw doen we de “Speaking Contest”. Leerlingen van groep 5 t/m 8 droegen in het Engels een mini spreekbeurt voor over een zelfgekozen onderwerp.  Dit hadden zij thuis voorbereid. We zijn trots op de deelnemers en de jury die zich al zo goed in het Engels kunnen uitdrukken. 

Hoi, wij zijn de kleuters van de Horn.

Wij hebben 4 kleutergroepen. De juffen van groep 1-2a zijn juf Debby en juf Geke. Groep 1-2b heeft juf Malou. De juffen van 1-2c zijn juf Joyce en juf Annemiek. Op woensdag zijn wij vrij. We gaan dus vier dagen naar school van 8.30 tot 14.30 uur.

Wij beginnen elke dag in de kring. Voordat we echt beginnen zingen we met z’n allen een liedje. Daarna mogen we wat vertellen, gaan we een spelletje doen of leest de jufvoor.

We werken altijd rond het thema van de verhalen van het Kleuterplein. Hier knutselen, schrijven, tekenen, spelen, lezen, zingen, gymmen en rekenen we over. Ook de huishoek wordt dan vaak omgetoverd. Zo hebben we een vakantiehuisje, een postkantoor, een restaurant etc. In de klas hebben we een nestje waarin Raai de Kraai woont. Raai helpt ons om allerlei leuke dingen te leren.  

We leren ook veel letters die met het thema te maken hebben. De kinderen van groep 2 hebben allemaal hun eigen map waarin ze kunnen laten zien welke letters ze al kennen en met welke letters ze willen oefenen. Ook alle werkbladen stoppen ze in hun map, zodat ze aan het eind van het jaar kunnen laten zien wat ze allemaal geleerd hebben.

4x per week werken we volgens de gezamenlijke instructie. Dit betekent dat een aantal groepjes met kinderen een instructieles krijgt van één van de kleuterjuffen. Dan werken we ook bij die juf in de klas. We krijgen dan dus les van bijvoorbeeld juf Geke, juf Joyce, juf Annemiek, juf Malou of juf Debby.

We gaan bijna elke dag gymmen in het speellokaal. De ene keer gymmen we met de toestellen, de andere keer doen we spelletjes of bewegen we op muziek. We gymmen meestal in onze hemd en onderbroek en op blote voeten.

We hebben ook Engelse les in onze klassen, elke dag! We leren heel veel woorden in het Engels, doordat we er spelletjes over doen, een liedje over zingen en op het smartboard.

Aan het eind van elke dag zingen we een liedje om afscheid van elkaar te nemen:

            “De school is uit, de dag is om.

            Reken maar dat ik morgen (maandag) kom.

            Kom jij ook? Ik zal er ook zijn.

            We gaan nu naar huis toe en morgen op tijd zijn.

            Zeg nu de meester en de juffrouw goeiedag,

            en op straat goed opgepast!”

 

Naast al deze activiteiten die we dagelijks op school doen zijn er ook feestjes, uitstapjes en projecten. Zo hebben we elk jaar de juffendag, waarop alle kleuterjuffen hun verjaardag vieren. Verder vieren we o.a. de kinderboekenweek, sinterklaas, kerst en carnaval.

Foto’s van alles wat we met en in de klas doen kun je terug vinden op deze site en op de app. Kijk dus regelmatig even naar alle leuke dingen die wij beleven. Ook ben je natuurlijk van harte welkom als je onze klas in het echt wilt komen bekijken! Tot snel!

Groetjes van alle kleuters en hun juffen!