Groep 7
Welkom in groep 7
Vandaag was het schoolvoetbaltoernooi weer en iedereen had er zin in! Gelukkig werkte het weer ook grotendeels mee en hebben we weinig regen gezien.
Het ging er gemoedelijk en sportief aan toe. Winst was niet belangrijk, het ging vooral om lekker voetballen.
Iedere dag lezen we in groep 7 samen voor tijdens de kleine pauze. Voor de meivakantie hebben we het indrukwekkende boek Achtste-groepers huilen niet uitgelezen. Een verhaal dat veel indruk maakte op de groep, over een meisje in haar laatste basisschooljaar dat leukemie krijgt 
Na de vakantie zijn we gestart met 500 appjes die ik niet wil lezen. Een aangrijpend boek over cyberpesten. We zijn nog maar net begonnen, maar de leerlingen leven nu al enorm mee met het verhaal.
Volgende week gaan we hier verder op in door met elkaar in gesprek te gaan over de thema’s uit het boek. 
🌍 Wereldoriëntatie in de klas!
In onze lessen wereldoriëntatie werken we momenteel met de methode Wetenswaardig. Het thema waar we nu mee bezig zijn is ‘De aarde van binnen en van buiten’.
De leerlingen duiken in de fascinerende wereld onder onze voeten en ontdekken hoe de aarde is opgebouwd. Zo hebben we geleerd over convectiestromen, tektonische platen en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn, zoals aardbevingen en vulkanen.
Een leerzaam en boeiend thema waarbij nieuwsgierigheid en verwondering centraal staan!
Altijd al gedroomd van je eigen boomhut? In de klusklas van De Horn zijn ze gemaakt! Trots op onze ontwerpers 😍
In onze groep zitten 31 enthousiaste kinderen.
We zitten, samen met twee andere groepen van de bovenbouw, op de locatie ’t Kompas. Juf Roassanne geeft t/m oktober les op maandag, dinsdag en vrijdag. Juf Irma op woensdag en donderdag. Vanaf november staat juf Roassanne maandag t/m woensdag voor de groep en juf Irma donderdag en vrijdag. We krijgen ook een aantal dagen in de week ondersteuning van meester Roan. Daar zijn we allemaal erg blij mee.
In groep 7 zullen de vaardigheden, die al eerder aangeleerd zijn, weer verder uitgebouwd worden.
Er worden dezelfde vakken aangeboden, maar er komt uiteraard ook nieuwe lesstof bij. De maandtaak is nieuw. Naast verplichte taken kunnen de kinderen zelf ook taken kiezen waar ze graag aan werken. Plannen en zelfstandig kunnen werken spelen een grote rol tijdens de maandtaak. De kinderen zullen hierbij ook begeleid worden.
Er zal extra aandacht aan verkeer besteed worden. Op dinsdag 24 maart 2026 zal het Nationaal theoretisch Verkeersexamen weer plaatsvinden, waar groep 7 altijd aan meedoet. De datum van het praktijkexamen is nog niet bekend.
Net als andere jaren doen we ook weer mee aan het Anglia examen.
Dit schooljaar gaan we ook weer werken aan een aantal thema’s van IPC. De kinderen zullen zelf op zoek gaan naar informatie, onderzoeken, samenwerken en presenteren.
De gymlessen zijn op dinsdag en vrijdag. Dinsdag in de gymzaal bij de Mariënhoeve en op vrijdag buiten. Deze lessen zullen over het algemeen op het schoolplein plaatsvinden. We werken uiteraard ook aan de groepsvorming. De hele school volgt de doorlopende KiVa lijn, die gericht is op de sociale veiligheid en positieve groepsvorming in de klas. Daarnaast geven we lessen die geïnspireerd zijn op de coaching van afgelopen schooljaar door een specialist van de Bazalt groep.
In groep 7 krijgen de kinderen twee taken huiswerk per week. De huiswerkplanner is te vinden in Classroom.
Classroom zal ook gebruikt worden voor het maken van taken in de klas.
Op de schoolapp is te volgen wat wij zoal doen. Ook informatie m.b.t. de klas wordt op de schoolapp gedeeld.
Mochten er vragen zijn, dan bent u natuurlijk altijd van harte welkom.
Wij hopen dat het een leerzaam, maar vooral ook een heel leuk en gezellig schooljaar wordt.
Juf Roassanne, meester Roan en juf Irma


